تبلیغات
اهل بیت(ع) از خود دفاع می کند - حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل‏بیت علت آفرینش هستى

حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل‏بیت علت آفرینش هستى

شنبه 26 اسفند 1391  11:19 ب.ظ

رسول خدا فرمود: هنگامى كه خداى تعالى حضرت آدم ابوالبشر را آفرید و از روح خود در او بدمید، آدم به جانب راست عرش نظر افكند، آنجا پنج شبح غرقه در نور به حال سجده و ركوع مشاهده كرد، عرض كرد: خدایا قبل از آفریدن من، كسى را از خاك خلق كرده‏ اى؟ خطاب آمد: نه، نیافریده ‏ام. عرض كرد: پس این پنج شبح كه آنها را در هیئت و صورت همانند خود مى‏بینم چه كسانى هستند؟

خداى تعالى فرمود: این پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنها نبودند، ترا نمی آفریدم، نامهاى آنان را از اسامى خود مشتق كرده‏ام (و من خود آنان را نامگذارى كرده‏ ام)، اگر این پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را می آفریدم و نه عرش و كرسى را، نه آسمان و زمین را خلق می كردم و نه فرشتگان و انس و جن را.

منم محمود و این محمد است، منم عالى و این على است، منم فاطر و این فاطمه است، منم احسان و این حسن است، و منم محسن و این حسین است.     



                       


به عزتم سوگند، هر بشرى اگر به مقدار ذره‏ى بسیار كوچكى كینه و دشمنى هر یك از آنان را در دل داشته باشد، او را در آتش دوزخ می افكنم... یا آدم، این پنج تن، برگزیدگان من هستند و نجات و هلاك هركس وابسته به حب و بغضى است كه نسبت به آنان دارد. یا آدم، هر وقت از من حاجتى میخواهى، به آنان توسل كن.

ابوهریره میگوید، پیامبر اكرم در ادامه‏ ى سخن فرمود: ما پنج تن كشتى نجاتیم، هركس با ما باشد، نجات یابد، و هركس كه از ما روگردان شود هلاك گردد. پس هركس حاجتى از خدا می خواهد پس به وسیله‏ ى ما اهل‏بیت از حضرت حق تبارك و تعالى مسئلت نماید».

حقیقت آنست كه پنج تن مقدّس رمز خلقتند:
یا أحمَدُ! لَو لاكَ لَما خَلَقتُ الأفلاكَ، وَ لَو لا عَلِىُّ لَما خَلَقتُكَ، وَ لَو لا فاطِمَةُ لَماخَلقُتُكما. (1)

اى احمد! اگر تو نبودى آسمان و زمین نمی آفریدم و اگر على نبود تو رانمی آفریدم و اگر فاطمه نبود شما را نمی آفریدم .
و فاطمه حوریّه‏اى بود كه چند صباحى لباس آدمیان در بر نمود: (2)

السلام علیک یا اهل البیت النبوه
لعن الله علی قوم الظالمین
----------------------------------------------------------------------------
منابع:
- میرجهانى: (ال) جُنّة العاصمة، ص 148 (به نقل از كشف الآلى صالح بن عبدالوهّاب بن عرندس) (و) مرندى: ملتقى البحرین، ص 14 (و) مستنبط: القطره ج 1: ص 164 (و) قمى: سفینةالبحار، ماده «خلق» (و) نمازى: مستدرك سفینةالبحار، ج 3: ص 334 (حدیث قدسى)
شاید در نظر نخست این روایت احتیاج به تأمّل داشته باشد؛ امّا با اندكى دقّت، لطافت تعبیر به كار رفته در آن اشكار مى‏گردد.
همچنانكه مى‏دانید كنیه‏ى حضرت زهرا (علیهاالسّلام) «امّ‏ابیها» است. در سبب مكّنا شدن حضرتش به این كنیه با مدد از روایتى كه از امام باقر (علیه‏السّلام)نقل شده است- و ما آن را در سطور بالا ذكر نمودیم- كه حضرت فرمودند ریشه درخت نبوّت زهراى اطهر است و یا روایتى كه ذهبى در كتاب میزان الاعتدال (ج 1:ص 234) از رسول خدا نقل مى‏كند كه حضرت مى‏فرمایند: «أنَا شَجَرَةٌ، وَ فاطِمَةُ أصلُها،وَ عَلِىُّ لِقاحهُا، وَ الحَسَنُ وَ الحُسَینُ ثَمَرُها» (یعنى من درخت، فاطمه ریشه آن، على لقاح آن، و حسن و حسین میوه‏ى آن هستند) آشكار مى‏گردد كه خلقت پیامبر، على، حسن و حسین (علیهم‏السّلام) در عالم انوار بسته به خلقت حضرت زهرا (علیهاالسّلام) بوده است. فَافهَم فَإنَّهُ دَقِیقٌ جِدّاً.
2- خطیب بغدادى: تاریخ بغداد، ج 5: ص 86.

نوشته شده توسط: خادم الرضا(ع):سید ذوالفقار | آخرین ویرایش:یکشنبه 27 اسفند 1391 | نظرات ()