تبلیغات
اهل بیت(ع) از خود دفاع می کند - آیا جمله (( اشهدا علی ولی الله )) بدعت است؟!

آیا جمله (( اشهدا علی ولی الله )) بدعت است؟!

سه شنبه 30 مهر 1387  01:31 ب.ظ

  گفته اید جمله مبارکه " اشهدا علی ولی الله " یک بدعت است که از طرف ما شیعیان ایجاد شده و نباید در اذان گفته شود.

-     گفته اید جمله مبارکه " اشهدا علی ولی الله " یک بدعت است که از طرف ما شیعیان ایجاد شده و نباید در اذان گفته شود.

حتی گفته اید این جمله در زمان خود پیغمبر و حتی خود خلافت حضزت علی (ع) گفته نمی شده است...

جواب:

اولا دلیل و مدرک مستند و محکمی وجود ندارد که جمله مبارکه فوق در زمان پیغمبر گفته نمی شده است

دوما دلیل بر حرفم سخنی است از یکی از دانشمندان خودتان:

در کتاب مصباح المجالس ص 142 تالیف شمس الواعظین مولوی مولانا ظفر حسن حامد آمده است که جمله ی مبارکه فوق داخل اذان بوده و بعد می نویسد که ابوللیث هروی ( دانشمند سنی مذهب) در ریاض الصادقین چنین می نویسد:

در حین حیات رسول خدا (ص) پنج بار در مدت شش ماه یا نه ماه اتفاق این مقال افتاد و رفضه را در اینجا دست داده که این الفاظ را در اذان و اقامه می گویند اما نمی دانند که این حکم منسوخ شده است که مشایخ صحابه هرگز در زمان خلافت خود در اذان اقامه نگفته اند، بلکه اگر احدی جرات این امر می کرد حضرت عمر او را به تادیب شدید می گرفت ! پس معلوم شد که گفتن این جمله مبارکه را خلفا در زمان خلافتشان منع کردند و چون ایام تقبه بود به تدریج از اذان و اقامه ساقط شد.

حال به روایت های زیر توجه کنید:

در کتاب السلافه فی امر الخلافه خطی در مذهب ظاهریه عربیه ( دمشق) تالیف شیخ عبدالله مراغی از بزرگان اهل سنت در قرن هفتم هجری نقل می کند که سلمان فارسی اذان گفت، بعد صحابه او را نزد رسول الله بردند و عرض کردند که سلمان در اذان " اشهد ان علی ولی الله " را زیاد کرده است.

پیامبر انها را مورد توبیخ و سرزنش قرار دادند و برای سلمان این زیادت را تصویب و تثبیت نمودند.

و باز اباذر را نیز خدمت پیامبر بردند که ببینند اباذر چه می گوید.( اباذر نیز کار سلمان را تکرار کرده بود). پیغمبر فرمود: ایا خطبه مرا در باره ولایت علی در روز غدیر نشنیدید و یا فراموش کردید؟

ایا سخن مرا در باره ابوذر نشنیده اید که آسمان سایه نیفکنده بر کسی و زمین یر خود ندیده کسی را که راستگوتر از اباذر باشد. به درستی که شما بعد از من به کفر خودتان باز می گردید!

در مناقب ابن شهر آشوب در جلد سوم ص 340 در حدیث مفضل دارد که همینکه  حضرت زهرا (س) متولد شدند به سخن آمدند و فرمودند شهادت می دهم خدایی جزء خدای یگانه نیست و اینکه پدرم پیامبر خدا و سرور پیامبران است و همسرم سرور اوصیاء است و فرزندان من سرور همه ی  فرزندان.

و در همین کتاب در جلد دوم ص 156 در حدیث وکیع، ابوسعید گفت: یا رسول الله معنای برات علی چیست؟

رسول خدا فرمود: لااله الا الله محمد رسول الله و علی ولی الله

توجه کنید که دوست خوبم منابع فوق همگی از کتب معتبر اهل سنت می باشد.

           دوما ، دوست خوبم ایا میدانی بدعت یعنی چه؟

بدعت یعنی ایجاد شکاف و رخنه در دین و بدعت گران کسانی هستند که با اعمالشان ضربه به اسلام می زنند.

بدعت یعنی حلال را حرام کردن و حرام را حلال کردن...

بدعت یعنی سنت رسول خدا را زیر پا گذاشتن...

بدعت یعنی اینکه بگویی(( حج تمتع در زمان پیغمبر حلال بود من امروز حرام می کنم ! ))

بدعت یعنی اینکه بگویی (( نکاح موقت زن حلال بود امروز حرام می کنم ! ))

حال من از دوستان اهل سنت این سئوال را دارم : مگر حلال الهی تا اخر حلال نیست؟ مگر حرام الهی تا اخر حرام نیست؟

مثلا اگر خوردن شراب حرام است تا اخرالزمان  نیز حرام است و نمی شود انرا برای مدت کوتاهی بسته یه شرایط اجتماعی حلال و ازاد نمود.

مگر احکام الهی تا اخر ثابت و پایدار نیستند؟ حلال تا اخر ثابت و حرام تا اخر ثابت !

(( آنها که پس از پیامبر از عترت فاصله گرفتند، حلال را حرام و حرام را حلال می کردند و به خود اجازه میدادند که با قیاس و رای خود احکام دین را به دلخواه تغییر دهند.تنها عمر در حکومت  ده ساله ی خود  94 حلال را حرام اعلام کرد و نسبت به حج تمتع و متعه ی زن گفت: تا دیروز حلال بود ، من امروز انرا حرام اعلام می کنم.))

منبع: نفسیر مفاتیح الغیب،فخر رازی، جلد 10،ص 54

منبع فوق یکی از منابه معتبر اهل سنت است.

حال به نظر شما ، احکام دین را تغییر دادن بدعت است یا آوردن جمله مبارکه " اشهد ان علی ولی الله " در اذان. در حالیکه در ایه 55 سوره مائده  اطاعت از علی (ع) همردیف اطاعت از خدا و رسولش بیان شده و او را به عنوان ولی دین معرفی کرده است...

دوستان خوبم به یک چیز شگفت آور  از ناحیه اهل سنت توجه کنید:

دوستان اهل سنت کلمه ( اصحاب) را داخل صلوات کرده اند و این چنین صلوات می فرستند:

اللهم صل علی محمد و اصحاب و ال محمد

حال از اهل سنت می پرسم که چطور می گویید کلمه اشهد ان علی ولی الله بدعت است و شیعیان انرا به اذان اضافه کرده اند، ولی اضافه کردن " اصحاب" داخل صلوات بدعت نیست !؟

به این حدیث از پیغمبر اکرم توجه فرمایید

بخاری در جلد سوم از"صحیح "و مسلم در جلد اول از " صحیح"  و سلمان بلخی حنفی در " ینابیع الموده " و حتی ابن حجر متعصب در " صواعق المحرقه " و دیگران از علماء بزرگ اهل سنت از کعب بن عجزه نقل می کنند که چون ایه ان الله و ملاکته یصلون النبی... نازل گردید، عرض کردیم یا رسول الله !طریقه سلام کردن بر تو را دانستیم. چگونه بر شما صلوات بفرستیم ؟

حضرت فرمودند: به این صلوات بفرستید

اللهم صل علی محمد و آل محمد 

طبق این حدیث صورت ظاهری و دقیق صلوات مشخص شد...

خود قضاوت کنید: آیا اوردن کلمه اصحاب داخل صلوات بدعت است یا نه ؟

در صورتی که خود پیامبر مشخص کرد که چگونه باید صلوات فرستاد...


نوشته شده توسط: خادم الرضا(ع):سید ذوالفقار | آخرین ویرایش:- | نظرات ()