تبلیغات
اهل بیت(ع) از خود دفاع می کند - حدیث نورانیت ( شناخت حضرت امیرالمومنین علی (ع) به نورانیت)

حدیث نورانیت ( شناخت حضرت امیرالمومنین علی (ع) به نورانیت)

شنبه 1 فروردین 1388  10:39 ب.ظ

 

از محمد بن صدقه روایت شده که:

روزی ابوذر غفاری ( رضی الله عنه ) از سلمان فارسی ( رضی الله عنه ) پرسید : شناخت امیرالمومنین ( علیه السلام) به نورانیت به چه چیز است ؟

سلمان گفت برویم خدمت حضرت امیر (ع) و سئوال کنیم از این مطلب. گفتند آمدیم خدمت حضرت ، ایشان نبودند. منتظر شدیم تا آمدند. حضرت فرمود چه چیز شما را اینجا آورده ؟

گفتند آمده ایم خدمت شما یا امیرالمومنین تا سئوال کنیم از شناخت شما به نورانیت.

حضرت ( صلوات الله علیه ) فرمودند مرحبا به شما دو دوست متعاهد در دین. مقصر نیستید شما، قسم به جان خودم که این شناخت واجب است بر هر مومن و مومنه ای...

 

حدیث نورانیت

 

کسی که بوده باشد تظاهر او در ولایت من بیشتر از باطنش، سبک شمرده می شود میزان او در قیامت.

یا سلمان کامل نمی شود ایمان مومن تا اینکه بشناسد مرا به نورانیت و هر گاه شناخت مرا به نورانیت، پس ان مومنی است که امتحان کرده او را خداوند از یرای ایمان و وسعت داده سینه او را از برای اسلام و عارف و بینا گردیده به دین خود و کسی که کوتاهی کند از این شناخت پس آن شخصی است که در حال شک و ریب است.

 

یا سلمان و یا اباذر شناخت من به نورانیت شناخت خداوند تعالی است و شناخت خداوند تعالی شناخت من است و اینست دین خالص .( اشاره به حدیث نبوی: که ای علی نشناخت تو را مگر من و خداوند متعال)

می فرماید خداوند سبحان امر نشده اید شما مگر به نوحید و آن اخلاص است و قول خداوند تبارک و تعالی " حنفاء " و آن اقرار است به نبوت محمد (ص) و این است دین حنیف و قول خداوند سبحان " و یقیموا الصلوه " (اشاره به ایه 43 بقره )مقصود ولایت من است. پس هر کس قبول داشته ولایت مرا برپا داشته نماز را و درک  این مطلب بسیار بسیار مشکل می باشد و " یوتی الزکوه"(اشاره به ایه 43 بقره )  اقرار است به امامت ائمه و این است دین مستقیم و بر حق. شهادت داده قران به اینکه دین خالص اقرار به توحید و به نبوت و ولایت است.پس هر کس مقربه ( نزدیک) به این معنی باشد به نحقیق دارای دین قیم ( ثابت ) است.

ای سلمان و ای اباذر قرار داده است خداوند مرا امین خودش بر خلق و خلیفه خودش در زمین و شهرها و بندگانش و عطا کرده است مرا آنچه که وصف نتوان کرد او را وصف کنندگان، و عارفان به ان معرفت پیدا نکرده اند.(اشاره به حدیث نبوی :  اگر دریاها مرکب و درختان قلم و جنیان نویسنده بشوند نمی توانند ذره ای از فضایل علی را بنویسند)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   هر گاه مرا چنین شناختید پس شما مومن هستید.

ای سلمان خداوند متعال فرموده است کمک بجویید به صبر و نماز ( اشاره به ایه 45 سوره بقره). پس مراد از صبر محمد(ص) است و مراد از نماز ولایت من است و بدین جهت فرمود " وانها لکبیره" پس درک نماز بزرگ است و نفرمود درک صبر و نماز بزرگ است. بعد فرمود " الا علی خاشعین "  بزرگ است مگر برای خاشعین که مراد پیروان و شیعیان منند.

جدا فرمود خداوند کسانی را که قبول دارند ولایت مرا، آن کسانی که طلب بینایی کرده اند به نور من.

یا سلمان ماییم سر خداوند آنچنانی که مخفی نمی شود و نعمت خداوند آنچنانی که هیچ موجودی از او بی نیاز نیست، اول ما محمد است و وسط ما محمد است و اخرما محمد است، پس هر کس ما را بدین طریق شناخت پس کامل کرده است دین خود را. یا سلمان مرده ی ما هر گاه مرد ، نمرده است و کشته ی ما کشته نشده است و غائب ما هر گاه غائب شود غائب نشده است و قیاس نمی شود به ما احدی از مردم.

منم که سخن گفتم بر زبان عیسی در گهواره. منم نوح و ابراهیم و صاحب ناقه ی صالح و صاحب راجفه و صاحب زلزله. منم لوح محفوظ. به من منتهی می شود تمام علوم و در حقیقت مائیم نور خداوند آنچنانی که زائل نمی شود و تغییری در او پیدا نمی شود. یا سلمان به ما شرافت داده شده بر هر برانگیخته ای، پس ما را رب نخوانید و بگویید در باره ما انچه می خواهید ، پس در ما هلاک شد هر که هلاک شد و به ما نجات یافت هر که نجات یافت.

ای سلمان کسی که ایمان اورد به انچه من گفتم و شرح دادم پس ان مومنی است که خداوند امتحان کرده است قلب او را از برای ایمان و راضی است از ایمان او.

 

 

 

ماخذ: کتاب نشان از بی نشان ها- جلد دوم- صفحات 143،142، 144


نوشته شده توسط: خادم الرضا(ع):سید ذوالفقار | آخرین ویرایش:دوشنبه 3 فروردین 1388 | نظرات ()