تبلیغات
اهل بیت(ع) از خود دفاع می کند - واقعه غدیر/ بخش سوم (گفته ها و نا گفته ها ، فضیلت عید غدیر، عاقبت صحابه ای که عهد و پیمان شکستند)

واقعه غدیر/ بخش سوم (گفته ها و نا گفته ها ، فضیلت عید غدیر، عاقبت صحابه ای که عهد و پیمان شکستند)

دوشنبه 18 آذر 1387  01:45 ب.ظ

   گفته ها و ناگفته های علمای اهل سنت

محمد بن جریر طبری متوفی سال 310 هجری در کتاب(( الولایه)) خود که مستقلا در مورد واقعه غدیر و احادیث و ایات ان نوشته است، می گوید که پیامبر (ص) فرمود:

اسمعوا و اطیعوا فان الله مولاکم و علی امامکم- ثم الامامه فی ولدی من صلبه الی یوم القیامه- معاشر الناس هذا اخی و وصیی و واعی علمی و خلیفتی علی من آمن بی و علی تفسیر کتاب ربی.

بشنوید و اطاعت کنید، پس به درستی که خدای عزوجل مولای شما و علی امام بر شما می باشد، پس امامت تا قیامت در اولاد من است از صلب علی. ای جماعت مردم ! علی ، برادر و وصی و حافظ علم و خلیفه ی من است بر کسی که ایمان به من اورده و بر تفسیر کتاب پروردگار من.

ابوالفرج یوسف سبط ابن جوزی در باب دوم ص 20 (( تذکره خواص الامه)) از برای کلمه ی « مولی» ده وجه و معنی ذکرنموده، انگاه دراخر ان جملات گوید : هیچ یک از این ده معنی مطابقت با کلام رسول الله نمی نماید، سپس می گوید: والمراد من الحدیث الطاعه المحضه المخصوصه فتعین وجه العاشر و هو الاولی و معناه من کنت اولی به من نفسه فعلی اولی به:

مراد از حدیث، اطاعت محض مخصوصه است،پس متعین وجه و معنای دهم است و آن اولی به تصرف بودن است و معنی چنین می شود، کسی را که من اولی به تصرف به او هستم از نفس او، پس علی اولی به تصرف می باشد.

ابن ابی الحدید معتزلی در ص 26 جلد اول (( شرح نهج البلاغه)) می نویسد:

فلا ریب عندنا ان علیا(رضی الله عنه) کان وصی رسول الله (ص) و ان خائف فی ذلک من هو منسوب عندنا الی العناد:

شک و شبهه ای نیست در نزد ما(=اهل سنت) که علی (رضی الله عنه) وصی رسول خدا (ص) است و کسی مخالف این معنی است که در نزد ما اهل عناد و دشمنی باشد...

علامه شهیر معتزلی  صلاح الدین  صفدی در کتاب خود تحت عنوان (( وافی الوفیات))   گفته: نص النبی- صلی الله علیه و سلم- علی ان الامام علی و عینه و عرفت الصحابه ذلک و لکن کتمه عمر لاجل ابی بکررضی الله عنها.

یعنی: نص نموده رسول اکرم (ص) بر امامت علی(ع) و تعیین نموده ان حضرت را به امامت و می شناختند صحابه این معنی را و لکن عمر بن الخطاب کتمان نمود انرا برای ابوبکر.

2- محمد بن جریر طبری در (( تاریخ طبری))  در جلد5 ص34 می گوید:

عمر بن خطاب گفت :بیعت ابوبکر کاری ناگهانی و بی اندیشه بود، جز انکه خداوند شرش را نگه داشت.

محمد بن طلحه شافعی در ص 16 ((مطالب سئول)) اواسط فصل پنجم از باب اول می گوید:

ثابت می شود رسول اکرم(ص) برای نفس علی (رض) به این حدیث و لفظ مولی هر چیزی که ثابت است بر نفس خودش یر مونین. پس به درستی که رسول خدا اولی به تصرف در امور مومنین است و یاور مومنین است و سید و اقای مومنین است و هر معنی که امکان دارد اثبات او از چیزی که دلالت دارد بر او. لفظ « مولی» برای رسول الله (ص) قرار داد او را در این حدیث شریف و گفتار لطیف برای علی بن ابیطالب و این مرتبه سامیه و منزلت عالیه و درجه و مکان بلندی است برای ان حضرت که تخصیص داده است پیغمبر منحصرا او را به این خصیصه، برای همین معنی، فلذا ان روز (غدیر) عید و موسم سرور و شادمانی گردید برای دوستان ان حضرت.

 

    منزلت و فضیلت روز غدیر

ابوبکر احمد بن علی خطیب بغداد (رضی الله عنه) متوفی سال 462 هجری در ص 289 و 290 جلد هشتم (( تاریخ بغداد)) حدیث مفصلی از ابوهریره نقل می کند که :

هر کس روز هیجدهم ذی الحجه الحرام( یوم الغدیر) را روزه بگیرد ثواب شصت ماه روزه گرفتن برای او می باشد...

 

   عاقبت صحابه ای  که عهد و پیمان شکستند...

خداوند سبحان در ایه 91 سوره نحل می فرماید:

و چون با خدا پیمان بستید، به پیمان خود وفا کنید و سوگندهای [خود را] پس از استوار کردن ان نشکنید، با اینکه خدا را بر خود ضامن [و گواه] قرار داده اید، زیرا خدا انچه را انجام می دهید می داند.

و در ایه 25 سوره رعد می فرماید:

و کسانی که پیمان خدا را پس از بستن ان می شکنند و انچه را خدا به پیوستن ان فرمان داده می گسلند و در زمین فساد می کنند، بر ایشان لعنت است و بد فرجامی ان سرای ایشان راست.

ودر قسمتی از ایه 10 سوره فتح می فرماید:

پس هر کس پیمان شکنی کند، تنها به زیان خود پیمان می شکند...

 

                                                              والسلام علی من اتبع الهدی


نوشته شده توسط: خادم الرضا(ع):سید ذوالفقار | آخرین ویرایش:دوشنبه 18 آذر 1387 | نظرات ()